DIGITAL MARKNADSFÖRING

 Möjligheterna för att nå specifika målgrupper har aldrig varit större och med en bra strategi kan du åstadkomma mycket med små medel. Ta hjälp av digital marknadsföring för att nå dina potentiella kunder.

SEO

Syns du inte så finns du inte!

Sökmotoroptimering kommer från engelskans ”Search Engime Optimization”, förkortat SEO, och är ett samlingsnamn för de olika tekniker och metoder som används för att få en webbplats att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid en sökning hos exempelvis Google.

För vad är vitsen med en webbplats om kunderna inte hittar den? Och vad är vitsen med att dom hittar den om sidans innehåll och upplägg inte leder till affärer? Sidans innehåll behöver vara relevant, tillgängligt och tilltalande. Satsa en slant på att få hjälp med sökmotoroptimeringen – det kommer att löna sig.

MÄTBARA RESULTAT

Få en tydlig bild av vad som fungerar och vad som inte fungerar!

En viktig fördel med de digitala kanalerna är att allt går att mäta. I digitala nyhetsbrev kan du till exempel se vilka som öppnat mejlet och vilka som valde att besöka din webbplats för att läsa mer. På det viset får du ett tydligt resultat och kan följa upp insatsen genom att kontakta de kunder som faktiskt visat intresse. Den informationen och möjligheten får du aldrig om du köpt en helsida i lokaltidningen. Du kommer få en tydlig bild av vad som fungerar och vad som inte fungerar och vi hjälper dig att följa dina insatser aktivt så att du har möjlighet att göra finjusteringar under pågående kampanj.

FYRA TIPS

FÖR EN LYCKAD DIGITAL NÄRVARO

1.

Börja i rätt ände

Utan strategi och planering är det lätt att kasta pengarna i sjön. Vad vill du uppnå? Var finns din målgrupp?

2.

Tänk på helheten

Var konsekvent i din digitala marknadsföring och se till att det finns en koppling mellan olika kanaler och verktyg.

3.

Följ upp och utvärdera

Bevaka och följ upp resultaten. Stryk sådant som inte ger önskad effekt och gör mer av det som fungerar.

4.

Ta hjälp

Dra nytta av den kunskap och erfarenhet som finns. Ta hjälp av någon som kan – till exempel oss på Web IT Solutions – det kommer att löna sig.

FYRA MYTER

OCH LÖGNER OM SÖKORDSOPTIMERING

1.

”Vi garanterar förstaplacering”

Fel! Företag som säger så är inte seriösa. De är troligen mer intresserade av dina pengar än att faktiskt hjälpa dig.

2.

Välbesökt placeras högre

Fel! Det är relativt enkelt att manipulera besökarantal – det vet Google och därför värderas inte antalet besök så högt.

3.

Flest länkar är bäst

Fel! Här gäller kvalitet före kvantitet. Tre länkar från relevanta sidor är värda mer än 500 länkar från skräpbloggar.

4.

Allt innehåll är bra innehåll

Fel! Sidan måste vara relevant och intressant – både för sökmotorer och besökare.

HAR DU PLANER PÅ DIGITAL MARKNADSFÖRING?