Sökordsoptimering eller SEO (Search Engine Optimization) är ett begrepp som omfattar de metoder man använder för att förbättra en webbplats synbarhet för sökmotorerna, dvs få webbplatsen att synas högst upp bland sökresultaten. I Sverige innebär detta att man jobbar nästan uteslutande mot Googles riktlinjer för bättre synbarhet.
Det finns en hel del man kan göra själv för att jobba med SEO på sin webbsida, utan att anlita en konsult. Vi ger dig 4 enkla tips på hur du kan sökordsoptimera din webbplats.
- Sökordsanalys. Börja med att göra en sökordsanalys. Vilka ord beskriver din verksamhet och vilka ord vill ni vara synbara på i en googlesökning?
- Fuska inte.
Om google tycker att du har fuskat med innehållet på din webbplats kommer det straffa dig i sökresultaten. Det finns dock riktlinjer man kan följa för att undvika ett sådant missöde:
– Duplicerat innehåll. Använd inte innehåll eller text från andra webbplatser. Google vet vem som skrev texten först.
– Upprepade sökord. Använd inte samma sökord onödigt många gånger i samma text.
– Dåliga länkar. Att länka till andra sidor eller bli länkad till kan vara bra. Men att köpa länkar eller länka från sidor som är irrelevanta för din verksamhet är inte bra tycker google.
- Fokusera på besökaren.
Sökordsoptimering betyder faktiskt inte att man optimerar webbplatsen för sökmotorerna, utan det handlar mer om att optimera webbplatsen för besökaren. Vi vill att våra besökare ska stanna kvar på sidan och att sidan ska vara relevant för deras sökning. Ju mer trafik som stannar kvar på sidan, eller gör aktiva val, desto högre upp bland sökresultaten hamnar du på just den sökningen.
- Sprid ditt innehåll
Posta från företagets facebook sida, skicka nyhetsbrev till dina kunder, länka i en kommentar på ett forum. Använd alla dina tillgängliga kanaler för att sprida det bästa innehållet på din sida.
Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss för att prata mer om SEO och hur vi kan hjälpa dig att synas bättre på Google.