fbpx

Digital marknadsföring

GÖR DIG SYNLIG PÅ WEBBEN

Kunderna finns på nätet, gör du?

En bra webbplats, som anpassar sig till storleken på besökarens skärm, är ett måste idag. Det är inte bara kunderna du skrämmer bort om sidan fungerar dåligt i mobilen, även Google kommer ogilla sidan och prioritera ner den i sökresultaten. Denna anpassning är bara en av framgångsfaktorerna för en lyckad webbsida som placerar sig högt i sökresultaten.

DIGITAL NÄRVARO ÄR INTE ETT VAL

– Det är en nödvändighet

Oavsett vad du säljer och hur stor eller liten din verksamhet är bör strategisk närvaro vara en självklar del i ditt företags marknadsföring. Du behöver finnas där kunderna finns, och idag finns de på nätet. Där umgås de med vänner och familj, tar del av nyheter, söker information, jämför produkter och tjänster, shoppar, uträttar bankärenden, spelar spel, ser på tv och lyssnar på musik.

DIGITAL MARKNADSFÖRING

 Möjligheterna för att nå specifika målgrupper har aldrig varit större och med en bra strategi kan du åstadkomma mycket med små medel. Ta hjälp av digital marknadsföring för att nå dina potentiella kunder.

SEO

Syns du inte så finns du inte

Sökmotoroptimering kommer från engelskans ”Search Engine Optimization”, förkortat SEO, och är ett samlingsnamn för de olika tekniker och metoder som används för att få en webbplats att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid en sökning hos exempelvis Google.

För vad är vitsen med en webbplats om kunderna inte hittar den? Och vad är vitsen med att dom hittar den om sidans innehåll och upplägg inte leder till affärer? Sidans innehåll behöver vara relevant, tillgängligt och tilltalande. Satsa en slant på att få hjälp med sökmotoroptimeringen – det kommer att löna sig.

MÄTBARA RESULTAT

Få en tydlig bild av vad som fungerar och vad som inte fungerar!

En viktig fördel med de digitala kanalerna är att allt går att mäta. I digitala nyhetsbrev kan du till exempel se vilka som öppnat mejlet och vilka som valde att besöka din webbplats för att läsa mer. På det viset får du ett tydligt resultat och kan följa upp insatsen genom att kontakta de kunder som faktiskt visat intresse. Den informationen och möjligheten får du aldrig om du köpt en helsida i lokaltidningen. Du kommer få en tydlig bild av vad som fungerar och vad som inte fungerar och vi hjälper dig att följa dina insatser aktivt så att du har möjlighet att göra finjusteringar under pågående kampanj.

FYRA MYTER OCH
LÖGNER OM SÖKORDSOPTIMERING

1. ”Vi garanterar förstaplacering”

Fel! Företag som säger så är inte seriösa. De är troligen mer intresserade av dina pengar än att faktiskt hjälpa dig.

2. Välbesökt placeras högre

Fel! Det är relativt enkelt att manipulera besökarantal – det vet Google och därför värderas inte antalet besök så högt.

3. Flest länkar är bäst

Fel! Här gäller kvalitet före kvantitet. Tre länkar från relevanta sidor är värda mer än 500 länkar från skräpbloggar.

4. Allt innehåll är bra innehåll

Fel! Sidan måste vara relevant och intressant –
både för sökmotorer och besökare

HUR VI ARBETAR

1. MÖTE OCH BEHOVSANALYS

Projektet inleds med ett möte fysiskt eller via telefon/Skype. Mötet syftar till att gå igenom er målgrupp, aktuella regioner, tidplan och vilka mål vi sätter. Därefter startar vi uppstartsdelen då vi tillför mätutrustning till er webbsida och påbörjar sökoptimering.

2. SEO

Utifrån valda sökord optimeras er hemsida utifrån konkurrenssituationen på marknaden.


3. MArknadskampanjer

Utifrån vald strategi utformar vi reklamkampanj och föreslår kanaler och upplägg. Inget lanseras utan ert tillstånd.

4. Vi tänker på helheten

Vi tar ett helhetsgrepp ifrån projektets början ifrån sökoptimering till länkstrategi och att leverera mer trafik så att ni som kund kan få resultat.

5. Månatliga rapporter

Varje månad under projektets gång tar vi fram en rapport som beskriver trafikutvecklingen till er sida samt statistik på sökordens utveckling. I rapporten föreslår vi nya åtgärder och kampanjer för att hela tiden öka trafiken.

6. Uppföljingar och utvärderingar

Vi följer upp resultat och justerar det som ej bär frukt så att det lyckas och gör mer av de aktiviteter som ger resultat. Målet är att hela tiden att öka trafiken av rätt typ av kund till er webbplats. Detta så att ni kan konvertera besök till affär.